Dag 16: Hetta - Boden - Luleå
Kategori: Allmänt
Dagens körning gick genom ett 46 km långt finskt vägarbete följt av skumpiga landsvägar i de norrbottniska skogarna. Efter att endast hittat en avstängd benisinmack i Korpilombolo (ja det finns faktiskt en svensk ort som heter så) lyckades vi ta oss de 7 milen till Överkalix och tanka innan bensinen var helt slut. Det bev också renskavslunch på Överkalix enda öppna matställe. Vår empiriska studie säger att alla pizzerior i nordligaste Norge, Finland och Sverige har renskav på menyn. Dagens första mål var Boden, där Jakobs pappa är född. Här letade vi upp huset där familjen Berglund bodde på 1960-talet. När Jakobs kusin för några år sedan var miltär i Boden bodde han i samma trappuppgång.

Vi gick sedan ner till stationen där vi blivit tipsade om gångtunneln under spåren. Den är fylld av tecknade bilder och små texter som berättar historien om Malmbanan. Jakobs farfar (som vi idag upptäkte har en egen Wikipedia-artikel) var chef för ett arkitektkontor och biträdande stadarkitekt när familjen bodde i Boden. Han har varit med och ritat flera betydelsefulla byggnader som fortfarande finns kvar. Vi var och tittade på både medborgarhuset och ishallen Björknäshallen, vilka båda dessutom både var avtecknade som symboler för Boden i den konstnärliga gångtunneln. Kul att familjen Berglund gjort sådant avtryck här!



Efter besöket i Boden körde vi vidare till nästa ort där Jakobs pappa är uppväxt, Luleå. Ett tips för att besöka Luleå är att inte välja en söndagskväll. Vi har fått ett mysigt intryck av staden men det var samtidigt ganska dött. Nästan alla restauranger har antingen söndagsstängt, sommarstängt eller bara stängt utan tydlig anledning så vi fick gå omkring ett tag innan vi lyckades hitta ett thai/norrländskt ställe i hamnen att äta middag på. Vi satt på en inglasad veranda med utsikt mot segelbåtar och 4 av Sveriges 5 isbrytare (de gula i bakgrunden på bilden nedan). Imponerade fartyg från 1970-talet som håller Sveriges hamnar isfria på vintern och våren och ligger i Luleå över sommaren och hösten. Under 2020-talet ska isbrytarna uppgraderas mot nya för 1 - 1.5 miljarder kr styck.
